Imports were also necessitated by the imbalance in the regional dispersal of coal mines . कोयला खानों की असंतुलित क्षेत्रीयता के कारण भी आयात की आवश्यकता थी .
2.
The earliest enterprise dated to 1777 , when M/s Farquhar and Motte undertook to smelt iron in the vicinity of the Jharia coal mines . सबसे पहला उद्यम सन् 1777 में लगा जब फारकूहा तथा मौट्टे ने झरिया कोयला खान के क्षेत्र में कोयला पिघलाने का काम प्रारंभ किया .
3.
But momentous changes were in evidence only after 1850 , when the first railway lines were laid , coal mines opened and cotton and jute mills started . The opening of the Suez Canal facilitated quicker transmission of ideas and goods from Europe . लेकिन महत्वपूर्ण परिवर्तन सन् 1850 के बाद ही हुए जब पहली रेलवे लाइन बिछायी गयी , कोयले की खानें खुलीं और सूत तथा जूट की मिल शुरू हुई .
4.
But momentous changes were in evidence only after 1850 , when the first railway lines were laid , coal mines opened and cotton and jute mills started . The opening of the Suez Canal facilitated quicker transmission of ideas and goods from Europe . लेकिन महत्वपूर्ण परिवर्तन सन् 1850 के बाद ही हुए जब पहली रेलवे लाइन बिछायी गयी , कोयले की खानें खुलीं और सूत तथा जूट की मिल शुरू हुई .
5.
The next step was taken when a Coal Board was set up in 1952 with the coal commissioner as chairman for the conservation of coal and maintenance of safety in coal mines . दूसरा कदम था कोयले के संरक्षण और कोयला खानों में सुरक्षा व्यवस्था प्रदान करने की दृष्टि से सन् 1952 में कोल बोर्ड की स्थापना , जिसका अध्यक्ष कोल कमिश्नर को बनाया गया .
6.
If the development of the railways did not wait for the opening of local coal mines , neither did it suffer on account of the absence of an iron and steel industry in the country . यदि रेलवे ने अपने विकास के लिए सऋ-ऊण्श्छ्ष्-थानीय कोयला खानों के खुलने की प्रतीक्षा नहीं की तो इस देश में लोहा और इसऋ-ऊण्श्छ्ष्-पात उद्योग विकास में ऋतना सतऋ-ऊण्श्छ्ष्-य था उतना कहीं और नहीं .